Ένα από τα πλέον συνήθη προβλήματα που δυστυχώς αντιμετωπίζουν όλο και συχνότερα στην καθημερινότητά τους οι εκμισθωτές ακινήτων, είναι και η καθυστέρηση ή και πλήρης άρνηση καταβολής των μισθωμάτων στις μισθώσεις των κατοικιών, αλλά και στις επαγγελματικές μισθώσεις. Αυτό συμβαίνει ιδιαίτερα απο μιά κατηγορία όχι πραγματικών, αλλά δήθεν "ενοικιαστών", στην ουσία επαγγελματιών "φεσατζήδων", οι οποίοι, συνήθως εμφανιζόμενοι από το πουθενά και στοχοποιώντας εκμισθωτές που αντικειμενικά αδυνατούν να αντιδράσουν στην συμπεριφορά τους, εγκαθίστανται στα ακίνητά τους με το εξ αρχής σχέδιο να παραμείνουν όσο γίνεται περισσότερο χωρίς να πληρώσουν απολύτως τίποτε από ενοίκια, κοινόχρηστα και λογαριασμούς κοινής ωφελείας. Στη συνέχεια αντιδικούν και δικαστικά μαζί τους ισχυριζόμενοι κλασσικά ότι δεν πληρώνουν διότι το ακίνητο είναι δήθεν ακατάλληλο, (κλασσικά ότι έχει υγρασία, απειλείται η υγεία τους κλπ.), δημιουργώντας και σημαντικές δαπάνες στους εκμισθωτές μέχρις ότου να επιτύχουν την αποβολή τους, οπότε αυτοί μετεγκαθίστανται στο ακίνητο του επομένου θύματός τους...
Συνεπώς κάθε εκμισθωτής οφείλει να αντιληφθεί ότι έχει τελειώσει η "εποχή της αθωότητας" και οφείλει να ελέγχει με προσοχή ποιός και τι είναι αυτός που εμφανίζεται ως νέος ενοικιαστής, πριν υπογράψει έγγραφο μισθωτήριο και του παραδώσει τα κλειδιά του ακινήτου του. Αν όμως η ζημιά έχει ήδη γίνει, τότε πλέον έχει μεγάλη σημασία ο τρόπος και ο χρόνος που ο κάθε ενδιαφερόμενος ιδιοκτήτης θα αντιδράσει σε ένα τέτοιο γεγονός, ιδιαίτερα αν βρίσκεται αντιμέτωπος με συστηματικούς (επαγγελματίες) κακοπληρωτές, γιατί κάθε καθυστέρηση και κάθε λάθος είναι εις βάρος του, αφού τις περισσότερες φορές είναι αδύνατη η είσπραξη των οφειλομένων μισθωμάτων.
Νομικά υπάρχουν τρεις τρόποι που μπορεί να χρησιμοποιήσει κανείς, αν καταφύγει στο αρμόδιο δικαστήριο:
1. Καταγγελία της μίσθωσης σύμφωνα με τον Αστικό Κώδικα,
2. Αγωγή αποβολής λόγω δυστροπίας σύμφωνα με τον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και
3. Εκδοση διαταγής απόδοσης μίσθιου, χωρίς διεξαγωγή δίκης, με ταυτόχρονη διεκδίκηση ή όχι και των οφειλομένων μισθωμάτων.
Η ΠΟΜΙΔΑ πρότεινε και το Υπουργείο Δικαιοσύνης αποδέχθηκε και ενσωμάτωσε στο νόμο 4055/2012 για τη «Δίκαιη δίκη και την εύλογη διάρκειά της», επτά σημαντικότατες αλλαγές στη νέα διαδικασία διαταγής απόδοσης μισθίου, οι οποίες είναι ιδιαίτερα χρήσιμες και κρίσιμες στην αντιμετώπιση των κακοπληρωτών, γιατί συντομεύουν και απλοποιούν την όλη σχετική διαδικασία. Οι σημαντικές αυτές ρυθμίσεις προτάθηκαν από την ΠΟΜΙΔΑ για την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της παράνομης και απαράδεκτης συμπεριφοράς των δήθεν "ενοικιαστών" που περιγράψαμε παραπάνω, που, προερχόμενοι σχεδόν πάντοτε από προηγούμενη έξωση, εγκαθίστανται στα μισθωμένα ακίνητα (κατοικίες, γραφεία, καταστήματα κλπ) με την εξ αρχής πρόθεση να μην πληρώσουν απολύτως τίποτε! Ειναι δε πολλές φορές θρασύτατοι, διότι, όπως μας ενημερώνουν τα μέλη μας από πολλές πόλεις της χώρας, όχι μόνον ασκούν ανακοπές και αιτήσεις ασφαλιστικών για να παραμείνουν στα ακίνητα ... "εις υγείαν του κορόιδου", αλλά υποβάλλουν και αγωγές και μηνύσεις κατά των ιδιοκτητών για δήθεν δυσφήμηση κλπ. κλπ. για να τους εξαντλήσουν οικονομικά, και συχνά και κατά των δικηγόρων τους για να τους αναγκάσουν να εγκαταλείψουν την υπόθεση... Η συνεχής και συστηματική δράση τους σπέρνει την καταστροφή στα ανυποψίαστα θύματά τους (κυρίως επιλέγουν ηλικιωμένους, κατοίκους επαρχίας κλπ.), το χειρότερο όμως είναι ότι δυσφημεί τους πραγματικούς ενοικιαστές, οι οποίοι σήμερα αγωνίζονται σκληρά για να "τα βγάλουν πέρα", και για τους οποίους από την πλευρά των εκμισθωτών υπάρχει πάντοτε, και ιδιαίτερα σήμερα, πλήρης κατανόηση και τεράστια υπομονή...
Με τις τροποποιήσεις αυτές στην παραπάνω διαδικασία της διαταγής απόδοσης χρήσης μίσθιου, ο εκμισθωτής μπορεί μεταξύ άλλων, να ζητήσει με ειδικό καταψηφιστικό αίτημα, να υποχρεωθεί ο μισθωτής να του καταβάλλει και τα ανεξόφλητα ενοίκια, κοινόχρηστα και λογαριασμούς κοινής ωφέλειας. Στην περίπτωση που υπάρχουν και ζημιές στο μίσθιο για τις οποίες ο ιδιοκτήτης ζητά αποζημίωση, τότε απαιτείται ειδικό αίτημα στο Δικαστήριο, που μπορεί να προβληθεί μόνο στις δύο πρώτες διαδικασίες.
Η επιλογή της ενδεδειγμένης σε κάθε περίπτωση διαδικασίας, αποτελεί επιλογή και ευθύνη του Δικηγόρου του κάθε ιδιοκτήτη, ανάλογα με τις ιδιαίτερες συνθήκες κάθε μίσθωσης. Η ευθύνη του ιδιοκτήτη βέβαια εντοπίζεται στην επιλογή του κατάλληλου δικηγόρου, ο οποίος θα μπορέσει να αντιμετωπίσει όσο για σύντομα και αποτελεσματικά γίνεται, τη δυσάρεστη αυτή κατάσταση. Αν αντιμετωπίζετε τέτοιο πρόβλημα και δεν γνωρίζετε που να απευθυνθείτε, το πανελλήνιο δίκτυο της ΠΟΜΙΔΑ είναι η πιο φερέγγυα λύση!
Αλλη σημαντική αλλαγή είναι η καθιέρωση σύντομης παραγραφής της υποχρέωσης φύλαξης εγκαταλελειμένων κινητών. Αν μετά την αποβολή του, ο μισθωτής έχει εγκαταλείψει κινητά αντικείμενά του στο μίσθιο, και ο ιδιοκτήτης έχει οριστεί υποχρεωτικά από το δικαστικό επιμελητή ως μεσεγγυούχος και υπόχρεος για τη φύλαξή τους, όπως προβλέπει ο νόμος, θα πρέπει να κινηθεί μια νέα δικαστική διαδικασία για την εκποίηση των πραγμάτων αυτών με πλειστηριασμό. Ωστόσο η ΠΟΜΙΔΑ ζήτησε και πέτυχε με την παραπάνω τροποποίηση της σχετικής νομοθεσίας, η ευθύνη του ιδιοκτήτη-εκμισθωτή που διορίστηκε "με το ζόρι" μεσεγγυούχος για την φύλαξη των κινητών πραγμάτων του ενοικιαστή του, να παραγράφεται πλέον σε μόλις έξι (6) μήνες!