Προς τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Κυριάκο Πιερρακάκη
Ενταύθα
Αθήνα, Μάρτιος 2025
ΘΕΜΑ: Αναγκαίες φορολογικές παρεμβάσεις στα θέματα διαχείρισης
πολυκατοικιών.
Αξιότιμε κε Υπουργέ
Ανταποκρινόμενοι σε αιτήματα διαχειριστών και συνιδιοκτητών πολυορόφων
κτιρίων από όλη τη χώρα, παρακαλούμε για την παρέμβασή σας στα εξής θέματα
του διαδικαστικού και φορολογικού πλαισίου της διαχείρισης πολυορόφων
κτιρίων, με σκοπό τη διευκόλυνση των διαχειριστών τους αλλά και τη μείωση
του φόρτου των εμπλεκομένων δημόσιων υπηρεσιών:
1. ΑΥΤΟΤΕΛΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΩΝ ΑΠΟ ΕΚΜΙΣΘΩΣΗ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΩΝ ΧΩΡΩΝ:
Όπως είναι γνωστό, μέχρι το 2013 ήταν ευχερέστατη η νόμιμη εκμίσθωση
κοινόκτητων χώρων των πολυκατοικιών (π.χ. παλαιά θυρωρεία, αποθήκες,
επιγραφές, κεραίες κιν. τηλεφωνίας κλπ.) και η δήλωση του μισθώματος με το
ΑΦΜ της πολυκατοικίας από το διαχειριστή, ο οποίος κατέβαλε εφάπαξ το φόρο
εισοδήματος εντός του Δεκεμβρίου κάθε έτους. Τα σχετικά μικρά έσοδα, κατά
κανόνα χρησιμοποιούντο για τη συντήρηση και επισκευή των κοινόχρηστων χώρων
και εγκαταστάσεων των πολυκατοικιών.
Με τον ισχύοντα ΚΦΕ, σε μια απόπειρα επαύξησης των φορολογικών εσόδων,
νομοθετήθηκε η υποχρέωση ξεχωριστής δήλωσης από κάθε συνιδιοκτήτη τόσο του
ιδιοκτησιακού ποσοστού των κοινόχρηστων χώρων (διαμερίσματος, αποθήκης) στο
Ε9, όσο και του μεριδίου του μισθώματος που του αναλογεί! Αυτό είχε ακριβώς
αντίθετα αποτελέσματα, διότι ιδιαίτερα σε μεγάλες πολυκατοικίες, ουδείς
συνιδιοκτήτης ποτέ ασχολήθηκε να δηλώσει οτιδήποτε από αυτά. Έτσι οι χώροι
αυτοί είτε παρέμειναν κενοί και άχρηστοι, είτε μισθώθηκαν υπό συνθήκες
φορολογικής αδιαφάνειας, με αποτέλεσμα το Δημόσιο, αντί να κερδίσει, να
χάνει όλα τα σχετικά φορολογικά έσοδα κάθε χρόνο.
Γι΄αυτό ζητούμε κε Υπουργέ να επανέλθει η προϊσχύσασα αυτοτελής φορολόγηση
των μισθωμάτων των κοινόκτητων χώρων, με βάση το ΑΦΜ της πολυκατοικίας, με
δήλωση και καταβολή του φόρου από το διαχειριστή εντός του Δεκεμβρίου κάθε
ημερολογιακού έτους, όπως και πριν, και με αναλογικό συντελεστή 20%. Το
Δημόσιο θα εισπράξει πολύ περισσότερα έσοδα, πολύ ευκολότερα, γιατί τα
σχετικά μισθώματα θα δηλώνονται και θα πληρώνεται ολόκληρος ο αναλογών
φόρος, ενώ παράλληλα θα υπάρχει διαφάνεια και στη δήλωση των μισθώσεων αυτών
και των ακριβών στοιχείων των μισθωτών τους.
2. ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΕΚΔΟΣΗ ΑΦΜ ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΑΣ ΜΕΣΩ GOV.GR Ενώ σήμερα η απόκτηση
ΑΦΜ από φυσικά και νομικά πρόσωπα γίνεται διαδικτυακά χωρίς να χρειάζεται
αυτοπρόσωπη μετάβαση σε Φορολογική Αρχή, η απόκτηση ΑΦΜ από διαχειριστή
πολυκατοικίας παραμένει εκτός αυτής της φιλικής για τον πολίτη δυνατότητας.
Ζητούμε στις διαδικτυακές εφαρμογές της ΑΑΔΕ να προστεθεί και η δυνατότητα
απόκτησης ΑΦΜ από το διαχειριστή πολυκατοικίας. Αυτό θα είναι μεγάλη
διευκόλυνση στο έργο τους, στο άνοιγμα τραπεζικού λογαριασμού και εντεύθεν
στη διαφάνεια της διαχείρισης των οικονομικών των πολυκατοικιών, στην
ασφάλιση των κοινοχρήστων μερών και εγκαταστάσεων της πολυκατοικίας και στη
συμμετοχή της πολυκατοικίας σε επιδοτούμενα κρατικά προγράμματα ενεργειακής
αναβάθμισης.
3. ΕΚΔΟΣΗ ΑΦΜ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ ΤΩΝ ΣΥΝΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΤΩΝ ΠΟΛΥΟΡΟΦΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ:
Πέρα από την δυνατότητα έκδοσης ΑΦΜ από τα πολυώροφα κτίρια με σύσταση
οριζοντίου ιδιοκτησίας χωρίς πρόστιμα, η οποία πρόσφατα ρυθμίστηκε ευνοϊκά,
πρακτική δυνατότητα ευχερούς απόκτησης ΑΦΜ για όλους τους παραπάνω λόγους θα
πρέπει να υφίσταται και για την απόλυτη πλειοψηφία των συνιδιοκτητών
πολυωρόφων κτιρίων:
α. χωρίς σύσταση οριζοντίου ιδιοκτησίας, σύμφωνα με τα άρθρα 785 και 789 του
Α.Κ. περί «κοινωνίας» και τακτικής διαχείρισης του επίκοινου πράγματος, ή β.
με σύσταση οριζοντίου ιδιοκτησίας, αλλά χωρίς κανονισμό πολυκατοικίας,
δεδομένου ότι η εκλογή διαχειριστή με παμψηφία σύμφωνα με τις γενικές
διατάξεις του ν. 3741/1929, είναι δυσχερέστατη και τις περισσότερες φορές
πρακτικά αδύνατη.
4. ΤΗΡΗΣΗ ΤΡΑΠΕΖΙΚΩΝ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΩΝ & ΠΛΗΡΩΜΗ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΩΝ ΧΩΡΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ:
Για τη διευκόλυνση των διαχειριστών πολυκατοικιών αλλά και του κοινωνικού
συνόλου, οι Τράπεζες πρέπει να παύσουν να χρεώνουν τους λογαριασμούς των
διαχειρίσεων πολυκατοικιών με μηνιαία προμήθεια, και τις μεταφορές χρημάτων
για την καταβολή κοινοχρήστων με προμήθειες ανά πράξη.
5. ΚΑΘΙΕΡΩΣΗ ΑΦΟΡΟΛΟΓΗΤΟΥ ΠΟΣΟΥ ΕΞΟΔΩΝ ΚΙΝΗΣΗΣ-ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΩΝ:
Ως γνωστόν υπάρχει γενικευμένη απροθυμία ανάληψης των καθηκόντων του
διαχειριστή από τους συνιδιοκτήτες πολυκατοικιών, με αποτέλεσμα την
ακυβερνησία, την απουσία κάθε συντήρησής τους και τη σταδιακή απαξίωση των
κτιρίων της χώρας. Ως ελάχιστο κίνητρο για την ανάληψη των καθηκόντων και
των ευθυνών του διαχειριστή από τους συνιδιοκτήτες των πολυκατοικιών,
προτείνουμε την καθιέρωση μικρού μηνιαίου ποσού (π.χ. 50€) αφορολόγητων
«εξόδων κίνησης και επικοινωνίας», έτσι ώστε να υπάρξει ενδιαφέρον για την
ανάληψη της διαχείρισης στις πολυκατοικίες, αλλά και για την επίλυση των
προβλημάτων των κτιρίων.
Στη διάθεσή σας κε Υπουργέ για κάθε διευκρίνιση και συνεργασία.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο
Ο Πρόεδρος
Ο Γεν. Γραμματεύς
Στράτος Ι. Παραδιάς
Τάσος Γ. Βάππας
Δικηγόρος Α.Π. - Επ. Πρόεδρος UIPI Δικηγόρος Α.Π. –
υ.Δ.Ν.
6944597700
6944140955